روشی ساده برای نظارت بر مرگ سلولهای بتا

4 فوریه 2015- روش جدیدی برای ارزیابی مرگ سلولهای بتا ارائه  شده است که به طوربالقوه  پزشکان را قادر می سازد ابتلا به دیابت نوع  1 را در بیماران پیش بینی کنند.

این تحقیق  که در مجله ی Clinical Investigationمنتشر شده است نشان می دهد که میزان متیله نشدن DNAانسولین نشان دهنده ی مرگ سلولهای بتا و در نتیجه احتمال ابتلا به  دیابت نوع 1 است. درحال حاضر وجود آنتی بادیهای ویژه ای در خون افراد می تواند  در شناسایی برخی افرادیکه خطر ابتلا آنان به دیابت  نوع 1 بیش از سایر افراد است، بکار گرفته شود. در تعداد زیادی از افرادیکه در معرض خطر زیادی برای ابتلا به دیابت نوع 1 هستند، قبل از بروزعلایم دیابت نوع 1 سلولهای بتا می میرند. اما چگونگی مرگ سلولهای بتا و ابتلا به  دیابت نوع 1 هنوز به خوبی مشخص نیست.

این تحقیق نشان داد یک ارزیابی  دقیق تر از مرگ سلولهای بتا را می توان با بررسی  مقدار DNAمتیله نشده ی(unmethylated) انسولین درخون انجام داد.

این تحقیق با بررسی دو گروه مجزا: افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 وافراد سالم انجام شد. فرضیه ی دانشمندان این بود که تنها در صورت مرگ تعداد  قابل توجهی از سلولهای بتا، DNAمتیله نشده ی  انسولین را در خون خواهند یافت.

نتایج نشان داد که در افراد درمعرض خطر ابتلا به دیابت نوع 1 مقدار DNAی متیله نشده ی  انسولین  در خون به میزان قابل توجهی بالاتر است و عملکرد سلولهای بتا کاهش زیادی یافته است، با کاهش فعالیت سلولهای بتا، شرکت کنندگان بسوی ظهور علایم دیابت نوع 1 پیش می روند.

نویسندگان مقاله می گویند: وجود DNAی متیله نشده ی انسولین می تواند نشانگر مرگ سلولهای بتا باشد  و راه قابل اعتمادتری برای پیش بینی شروع دیابت نوع 1 است. در افراد درمعرض خطر که به سمت  ابتلا به دیابت نوع 1 پیش می روند مشاهده ی افزایش DNAی متیله نشده ی انسولین با کاهش ترشح انسولین همراه است و این تغییرات درمیزان DNA  ی متیله نشده ی انسولین نشانگر مرگ سلولهای بتا است.

اطلاعات بدست آمده از این مفهوم که مرگ سلولهای بتا به صورت پراکنده و درطول سالها قبل از تشخیص دیابت نوع 1 اتفاق می افتد  و در دوره ی قبل از تشخیص  مرگ آنها  تشدید می شود، حمایت می کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2015/feb/the-simple-method-to-monitor-beta-cell-death-98509928.html